Dag 68 - Nog een week! - Reisverslag uit Doha, Qatar van Olav Versloot - WaarBenJij.nu Dag 68 - Nog een week! - Reisverslag uit Doha, Qatar van Olav Versloot - WaarBenJij.nu

Dag 68 - Nog een week!

Door: verslootinqatar

Blijf op de hoogte en volg Olav

25 Augustus 2011 | Qatar, Doha

Dag 68 – Donderdag 25 augustus 2011: Nog een week!

Maar even beginnen met het belangrijkste: WAT EEN KLOTEPOULE! Zo, dat moest ik even kwijt. Weer Madrid, en we weten allemaal waar dat vorig jaar toe geleid heeft. Zie ik dit jaar trouwens niet gebeuren. Al weet ik uit redelijk betrouwbare bron dat de club inmiddels wel weer aan een revolutie toe is. Maar dan geen fluwelen, gewoon een ouderwetse Lybische, het liefst met veel wapengekletter. Olympique Lyon heb ik nog nooit wat mee gehad en volgens mij is de Franse competitie ook de enige die niet leeft in Nederland. Ik daag jullie uit om spelers van Lyon te noemen. Zonder google weet ik er geen één. En als klap op de vuurpijl komt daar Zagreb nog bij. Een ploeg die het kapotmaken van een wedstrijd tot een kunst verheven heeft met zo ongeveer de meest gestoorde achterban van Europa. Die hebben mede de hele Balkanoorlog op hun geweten. Ben blij dat ik op 5000 km afstand zit, want ik denk dat onze harde kern daar wel weer een uitdaging in zal zien.

Wat verder opvalt is dat er niet één leuke poule bij zit poule H leek even de goede kant op te gaan met Barcelona en Milan, maar met Borisov en Pilzen erbij kun je toch niet meer met droge ogen over een leuke poule spreken. Groep G is met Porto, Zenit, Donjetsk en Apoel Nicosia een veredelde Europa League poule, op Porto na dan. Groep A is gewoon vervelend: probeer daar maar eens een eindstand in te voorspellen. Met vier ploegen heb je in totaal 24 mogelijke eindstanden en ik denk dat ze allemaal een even grote kans hebben. In de kansrekening noem je dat geloof ik eerlijk. In voetbal noem je dat een kutpoule. Poule B zou ik nog niet gratis naar een wedstrijd willen met Inter, CSKA, Lille (Hamdaoui?) en Trabzonspor. Hoewel vooral Trabzon waarschijnlijk niets gratis doet. Poule C is vergelijkbaar met de poule van Barcelona: Twee lekkere ploegen (ManU en Benfica), maar de rest is dan weer prut. D zijn wij zelf en is al genoeg over gezegd, E is met Chelsea, Valencia, Leverkusen en Genk misschien nog het minst onaantrekkelijk. Ik dacht ook nog dat dit misschien ook wel de poule met de meeste Nederlanders: Maduro bij Valencia, en ik ging er vanuit dat er wel wat bij Genk zouden rondlopen, maar dat blijkt niet zo te zijn. Misschien Henk ten Cate binnenkort als trainer, maar dat is niet echt een reden om er meer aandacht aan te besteden. Poule F is alleen maar leuk omdat Arsenal erin zit. Hoewel de potjes tegen Olympiakos misschien nog wel leuk kunnen worden! Maar dan heb je het ook wel gehad.

Voorlopig lukt het PSV al drie helften niet om te scoren tegen SV Reid. Heb vandaag wel beeld. Al Jazeera, dus ik versta er geen barst van, maar ik heb tenminste beeld, kunnen jullie in Nederland niet zeggen. GRIJNS. En als zijn stem een octaaf omhoog gaat weet ik dat het spannend gaat worden…. In de rust gaan we even tennissen, Nadal tegen Federer, zo te zien op Roland Garros. Vraag me niet waarom, maar dat is met alles hier.

Ik ben sinds vanmorgen VIP-lid van mijn blog, voor €1,25 per maand vond ik dat wel de moeite waard. Meteen andere kleurtjes gekozen (ja, Kaar, inderdaad net zo saai als de vorige!) en als header niet meer de foto van de kameel, maar een slideshow. Wat verder leuk is, is dat ik nu de statistieken van mijn blog kan inzien. Zo weet ik nu dat 69% van mijn lezers man is en 25% vrouw, wat die andere 6% dan is vertelt het verhaal niet. De gemiddelde leeftijd 41 is en dat het overgrote deel uit Qatar komt (75%) en dan verder 6% uit Laos, 6% uit Bahrain, 6% uit de VS en 6% onbekend. Dat ene procentje dat dan overblijft zal hem wel in de afronding zitten. Niemand uit Nederland inderdaad. Ik neem aan dat deze data alleen gaat over geregistreerde bezoekers die zelf ook een blog op de site bijhouden. Jullie zijn dat over het algemeen niet (neem ik aan) en worden dus ook niet in de statistieken meegerekend. Gemiddeld zit ik op deze week rond de 90 bezoekers per dag. Dat is leuk, maar niets vergeleken bij eind mei, toen ik op één dag 3066 hits had. Vraag me niet waarom, toen had ik alleen nog maar een account aangemaakt en nog geen letter geschreven. Op 10 mei had ik 2315 hits en op 3 juni 809. Vraag me niet waarom, allemaal data die niet echt ergens voor staan. Begin van deze maand zat ik overigens ook op bijna 900 hits. Maar dan per week. Tenslotte heb ik 32 vriendjes en vriendinnetjes die me per email volgen. Da’s er één meer dan vanmorgen. Suze, volgens mij ben jij dat. Staat overigens ook één emailadres tussen dat ik niet ken. Google helpt me ook niet verder. Ik laat het zo, vind het eigenlijk leuker dat ik door iemand gevolgd word die me niets zegt dan dat ik alles maar weet.

Geloof dat PSV verder gaat prutsen, dus weer een beetje switchen met het beeld. Dat je er als supporter nog zo achter blijft staan terwijl er zo geprutst wordt. Bijna bewonderenswaardig. Bijna. Mertens met nummer 14 vind ik trouwens een volkomen onnodige provocatie.

De schilder is nog steeds niet geweest. Ik kreeg vanmiddag een sms’je dat hij ziek is en dat ze pas zondag komen. Prima, dan weet ik tenminste waar ik aan toe ben. En beterschap, natuurlijk. Toen ik vanmiddag thuis kwam heb ik even gebeld wanneer de timmerman eigenlijk weer kwam. Niet om te mopperen, ik wist het gewoon niet. Bleek vanmorgen twee keer voor een dichte deur gestaan te hebben. Tja, sommige mensen moeten nou eenmaal naar hun werk. Kreeg duizend excuses, en of hij dan na vijfen mocht komen. Tuurlijk. Ik begin alleen bang te worden dat ze na vijf uur morgenochtend bedoelen, want ik heb niemand meer geroken. Of gezien. Ik begin trouwens het gevoel te krijgen dat het niet alleen de timmerman was die niet helemaal fris rook van de week. De lucht hangt er nog steeds, wel minder, maar is er nog wel. Lastige is dat ik het niet kan traceren, zaterdag eens aan de schoonmaker vragen.

Vervelender vond ik het dat de airco in mijn slaapkamer stuk ging. Twijfelde er gisteravond al aan, vond het nogal warm. Vanmorgen bleek hij inderdaad warme lucht te blazen. ’s Nachts zet ik hem altijd uit, dat ding hangt aan mijn voeteneind en maakt een klereherrie. Heb mijn deur opengelaten zodat de koude lucht van de rest van de verdieping er bij kan. Heb vanmiddag gebeld en binnen een uur was er ook een monteur. Werkte prima toen hij wegging, nou maar hopen dat het zo blijft en dat het geen Riviera-Gardens-achtig verhaal wordt.

1-0 PSV en er wordt gejuicht alsof zo net de Champions League gewonnen hebben. Of zich er weer eens voor gekwalificeerd hebben.

Ondertussen zit ik te wachten op een telefoontje van de autoverhuurder, die zouden vandaag bellen om te melden welke auto ze zondag voor me beschikbaar hebben. Heb geen zin om er zelf achteraan te gaan bellen. Met een beetje mazzel heb ik nu zondag wat te mopperen.

De planning voor de vrije dagen voor Eid is bekend. Het lullige is alleen dat we nu nog niets weten. Ja, dat we vier werkdagen vrij zijn (plus weekend). Probleem is dat de Ramadan heel strikt genomen pas eindigt als de Imam gezien heeft dat het weer nieuwe maan is. Dat wordt dus op het moment zelf bepaald. Nou kun je op iedere google site opzoeken dat dit op 31 augustus is, maar dit moet formeel door de Imam bevestigt wordt. We zijn op 1 augustus begonnen en aangezien een maand in de Islamitische cultuur 28 of 29 dagen duurt zou je verwachten dat Eid uiterlijk op 30 augustus begint. Volgens mijn informatie is het dit jaar op 30 augustus en zou Eid dus op de 31e beginnen. Dat betekent weer dat we vanaf de 31e t/m de 5e vrij zijn. Als het een dag eerder begint eindigt het ook een dag eerder. Van mij mag het dus de 31e beginnen, want dat is handiger met het aankomen van Karin en de kinderen. Geen idee wanneer we dat dan zeker weten. Waarschijnlijk ook weer een dag van te voren, zoals alles hier.

2-0 PSV en zoals ik vorige week al zei: die keeper is geen hoogvlieger. Schop hem dan echt in tweeën. Slaat hem er uiteindelijk zelf in. Wat een prutser.

Nog precies een week voordat we weer compleet zijn, dus ik heb nog een week om het huis wat gezinsvriendelijker te krijgen. Alles is er wel, maar het is allemaal wat kil. Schilderen zal daar al aardig bij helpen dus ik hoop dat dat tegen die tijd klaar is. Verder ben ik niet van plan om veel aan te gaan passen, zitten hier toch niet voor eeuwig. Wat kleine dingetjes. Ga dit weekend bepalen wat en hoe.

Ried op de lat! Was het misschien nog spannend geworden. Oh, Spannend kunnen we nu schrappen: 3-0 Wijnaldum. Terwijl het publiek zingt dat wie niet springt een jood is. Ja, en wie wel springt een imbeciel, je mag kiezen.

Bij het uitdelen van de spullen gisteren was het voor Xavier (conditietrainer Qatar SC) lastig om het mee te nemen. Heeft een Kia Picanto. Ik stelde voor om dan meteen met twee auto’s die kant op te rijden. Als je moet wachten tot transport een bus ofzo geregeld heeft ben je een week verder. Vond-ie goed. Alles bleek zelfs in mijn auto te passen. Ik vroeg hem hoe we gingen rijden, waarop hij me nogal vreemd aankeek. “Wat, nu?” Ja, daar hadden we het toch over, ik ga het niet morgen brengen ofzo. Was allemaal lastig en druk en moeilijk. Zucht. Prima, dan rij ik er nu gewoon naar toe, ga ik daarna ook meteen naar huis. Nou ben ik inmiddels al een keer of 20 bij die club geweest, maar er was één ding anders. Het was licht, en ik ben er tot nu toe alleen maar in het donker geweest. En dat is een groter verschil dan je denkt. Ben zes keer verkeerd gereden. En dat dus terwijl ik de weg gewoon weet.

Oei, 4-0, ze gaan er opeens serieus werk van maken.

Bij aankomst meteen door naar de receptie om te vragen waar ik dat spul kon laten. Xavier had het me niet echt duidelijk kunnen maken. Spreekt net zo krakkemikkig Engels als de meeste Indiërs hier. Probleem was alleen dat er niemand achter de receptie zat. Bij al die clubs kom je in een grote hal binnen met allerlei zitjes en bankjes met aan de zijkant een receptie. Op één van die bankjes lag een meneer te slapen die ik uiteindelijk maar wakker gemaakt heb. Bleek de receptionist te zijn. Ik kon hem niet helemaal duidelijk maken dat ik een ruimte zocht waar ik het neer kon zetten. Hij bleef maar zeggen dat er niemand was. Ja, dat weet ik, ik hoef ook niemand te zien of te spreken, ik wil die troep gewoon ergens neerzetten. Uiteindelijk heb ik maar gevraagd of het kleedkamergebouw open was. Dat begreep hij. Ja, is open. Mag ik het daar neer zetten? Met een schouderophalen zei hij dat hij het prima vond. Mooi, dan kan ik ook weer weg. Het kan allemaal zoveel eenvoudiger. Xavier gebeld waar hij zijn troep kon vinden en snel naar huis. Ik was ’s morgens namelijk zo dom geweest om mijn auto aan de verkeerde kant van het parkeerterrein neer te zetten. Heeft dus de halve dag in de brandende zon gestaan en niet in de schaduw waar ik op gerekend had. Ondanks al dat omrijden was hij bij aankomst bij Qatar SC nog steeds niet afgekoeld, zo heet was het van binnen geworden.

Toe maar, en nog 5-0 ook. Met zo weinig tegenstand mag dat ook wel. Weet ook niet wat er in de thee gezeten heeft, want ze spelen die Oostenrijkers opeens helemaal kleurenblind. Bij wie dat dan in de thee gezeten heeft weet ik ook niet.

Ik had vanmorgen ook voor het eerste in weken weer eens DEXA-dienst, en dat was blijkbaar zo lang geleden dat ik ook prompt vergat mijn laptop mee te nemen. Heb er toen maar één van het ziekenhuis mee naar boven genomen zodat ik in ieder geval kan werken terwijl ik op klanten zit te wachten. Meestal skype ik dan met het thuisfront, maar dat zit hier niet op en ik vond het niet helemaal kunnen om dat zelf te doen. Kan wel. Bleef dus beperkt tot chatten. Er zouden er drie moeten komen, kwamen er twee dus alle tijd.

Tenslotte kreeg ik gisteren de rekening van Qtel. De telefoonrekening dus. Ik heb vorige week donderdag mijn pre-paid over laten zetten naar een abonnement, dus dat kan nooit veel zijn. Tot mijn schrik bleek het een dikke 700 QR te zijn. Bellen dus, vanmorgen. En ik moet zeggen dat Qtel de enige helpdesk is die ik niet met mijn nekharen overeind bel. Spreken fatsoenlijk Engels, luisteren naar wat je vraagt en helpen je ook echt. De mevrouw aan de andere kant pakte mijn rekening erbij en toen bleek waar die hoge rekening vandaan kwam. Het was niet alleen mijn telefoon, ik was even vergeten dat internet ook van Qtel is. De eerste maand hoefde ik pas aan het eind van de maand te betalen zeiden ze nog toen ik het afsloot. Ze zeiden er alleen niet bij dat je dan ook meteen de tweede maand moet betalen, je betaalt de maanden dus blijkbaar toch vooruit. Mooie naaierij. Daarmee was alleen wel meteen bijna 650 QR verklaard. Komt dan nog 50QR bij om me om te bouwen van pre-paid naar een abonnement en de kosten vielen opeens eigenlijk heel erg mee. Tijdens de Ramadan betaal je hier ook overal maar 35 Dirham voor. Ook voor internationaal bellen. Scheelt dus een hoop kosten! Nou moet ik alleen nog het internet op mijn telefoon aan de praat zien te krijgen, dan ben ik helemaal blij. Alle instellingen vanuit Qtel zouden moeten kloppen, maar hij blijft maar zeuren over packet-gegevens. Misschien zaterdag even naar een Nokiawinkel om te vragen wat ik fout doe. Zal wel in de instellingen hebben zitten klooien waardoor het niet werkt.

Vind het genoeg voor vandaag, ga nog even wat lezen en dan naar bed.

Tot Snel!
Olav

PS: snelle update over de telefoon: even uit- en weer aanzetten bleek genoeg te zijn.

  • 25 Augustus 2011 - 19:26

    Karin:

    Voetbalgehalte weer hoog........xx

  • 25 Augustus 2011 - 19:40

    Tante Margriet:

    Dooie muizenlucht kreng (GRIJNS)?

  • 25 Augustus 2011 - 19:53

    Coby:

    Wat gaaf dat je zoveel hits op je blog krijgt.
    Veel uit qatar trouwens, zijn er zoveel nederlandstaligen?
    wat Karin aangaf, voetbalgehalte weer hoog, maar daar zal je okwel een aantal volgers door hebben. voordeel dat je goed alinea's aanhoudt, ik als "voetbalhater" skip dan snel door.
    ga alsjeblieft door met schrijven, ook als Karin en de kids over zijn.

  • 25 Augustus 2011 - 21:11

    Suze:

    Wat een heerlijke verhalen.
    Die geur in huis: muizen ( denk aan de praktijk )
    Maar hopen dat de vrije dagen van de Eid gunstig gaan uitvallen.
    Succes met het opknappen, op orde maken van het huis voordat Karin en de kinderen komen.
    Ze zijn er toch al vandaag over een week ( nederlandse tijd ) ?

    Groeten, Suze

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Olav

Actief sinds 17 April 2011
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 138729

Voorgaande reizen:

16 Juni 2011 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: