Update 15 - Zondag 18 December 2011 - Reisverslag uit Doha, Qatar van Olav Versloot - WaarBenJij.nu Update 15 - Zondag 18 December 2011 - Reisverslag uit Doha, Qatar van Olav Versloot - WaarBenJij.nu

Update 15 - Zondag 18 December 2011

Door: verslootinqatar

Blijf op de hoogte en volg Olav

18 December 2011 | Qatar, Doha

Update 15 - Zondag 18 December 2011

18 december is één van de schaarse officiële vrije dagen in Qatar: National Day. Op National Day wordt gevierd dat in 1878 Sjeik Jasim de verschillende stammen van het schiereiland verenigde en daarmee de basis legde voor wat we nu als Qatar kennen. Nog iets later werden de Ottomanen er definitief uitgeknikkerd (alhoewel hun rol tegen die tijd al redelijk uitgespeeld leek) en was Qatar een feit. Sjeik Jasim is een voorvader van de huidige Emir en dus moet dat groots herdacht worden. Doen ze trouwens pas sinds 2007.

National Day wordt op allerlei manieren gevierd, en is eigenlijk vooral een feestje voor de Qatari zelf. Maar als rechtgeaarde toerist wil je daar natuurlijk wel het één en ander van meekrijgen. Van de week heb ik al wat geschreven over de aanloop, sinds gisteravond wordt er overal in de stad uitgebreid feest gevierd in allerlei tenten die overal in Doha opgezet zijn. Qatari onder elkaar, ik geloof niet dat er buitenlanders welkom zijn. Op wat Arabieren na dan misschien. Vanmorgen was er een grote militaire parade ter meerdere eer en glorie van de Emir en daar zijn we naartoe geweest. Volgens de planning moest het om half negen beginnen, maar ja, Qatar hè? Overal werd aangeraden om er toch echt minstens een uur van te voren te zijn, en dat lukt wonderbaarlijk. Betekende alleen wel de wekker vanmorgen om kwart voor zes afliep. In mijn vakantie. Parkeren bleek lastig: waar ik naartoe wilde was afgesloten door de enige twee politieagenten in heel Qatar die niet met de parade meeliepen, dus moest ik wat anders verzinnen. Paar honderd meter verderop op de stoep dan maar. Op de stoep? Tuurlijk, kan prima, doet iedereen bij dit soort evenementen. Sterker nog: op de stoep is eigenlijk nog heel netjes, als alle stoepen vol zijn parkeren ze hier gewoon op de weg. Mazzeltje: ik wilde hem op een vluchtheuvel neerzetten en kon hem er als laatste nog net bijzetten. Waarom dat mazzel is? Omdat je er als laatste op gaat staat er niemand achter je en kun je er dus altijd af. En die mazzel had lang niet iedereen, ik heb er een paar gezien die nog wel een paar uur onderweg waren voordat ze weg konden.

National Day betekent ook dat je je auto uitbundig versiert. Een vlag is het eerste vereiste en dat kan dan variëren van opzetvlaggetjes zoals die dingen die jullie bij een groot toernooi ook allemaal massaal op je raam zetten tot gewoon grote vlaggen die aan het dak vastgebonden zit. Vooral bij die opzetvlaggetjes moeten het er ook nog eens zo veel mogelijk zijn. Als je het naar een hoger niveau trekt blijft het niet beperkt tot wat lullige vlaggetjes, maar dan plak je je auto ook nog eens vol met stickers. In ieder geval van de Qatari vlag, maar ook “I Qatar” zijn geliefd en natuurlijk foto’s van de Emir worden met duizenden tegelijk verkocht op dit moment. Voor de echte fanatici houdt het daar niet bij op: die veranderen hun hele auto in de vlag van Qatar en beplakken hun ruiten met grote raambedekkende stickers van de Emir en de troonsopvolgers. Je auto als vlag verpakken kan op twee manieren: je pakt zelf de spuitbus, of je laat het professioneel doen. In het laatste geval zie je de meest fantastische resultaten: zie de foto’s. De eerste groep heeft over het algemeen duidelijk zijn best gedaan maar moet nog even oefenen. Als ik al die huisvlijt zo zie kan ik me niet voorstellen dat je lak er beter van wordt, maar als je kijkt hoe er hier over het algemeen met auto’s omgegaan wordt zal men zich daar wel niet al te druk over maken. Zal wel aan mijn Europese achtergrond liggen.

De parade was zoals je die wel eens uit één of andere willekeurige dictatuur op TV ziet: ieder onderdeel van het leger is aanwezig en als je de hoeveelheid meerijdende en –lopende soldaten en smerissen ziet vraag je je af wie het land eigenlijk nog beveiligt op dat moment. Ik kan niet zeggen dat ik er erg enthousiast van word, van al dat militaire vertoon. Ik stond met Tom en Nina op een muurtje zodat zij het ook goed konden zien. Tom vond het helemaal geweldig, Nina had het na een minuut of 10 wel gezien. Wat wel indrukwekkend was: de hoeveelheid paarden en kamelen dat meeliep in de parade, maar aangezien die al als eerste langskwamen was wat dat betreft de lol er snel af. Wat daar dan grappig aan is, zijn de mannetjes die direct na de paarden en de kamelen komen: de poepscheppers. Wat die beesten laten vallen wordt direct opgeveegd. De boel moet natuurlijk wel netjes blijven! Het was wel jammer dat het nogal mistig was, daardoor vielen de acties van de luchtmacht nogal weg. Van de overkomende F-16’s, Herculessen, helikopters en bommenwerpers was niet veel te zien. Maar goed, we hebben het een keer gezien, volgend jaar zie ik het wel op TV, ik ben al niet zo gek op langs marcherende militairen en zeker niet als ik er ook nog retevroeg voor uit mijn bed moet.

Tot Snel!
Olav

  • 18 December 2011 - 17:03

    Karin:

    .....morgen mag je uitslapen!!

  • 19 December 2011 - 09:37

    Opa Willem:

    Tom, wat een stoere foto, jij met die soldaat op de foto.

  • 19 December 2011 - 09:38

    Willem:

    Wel erg militaristisch diue parade. Maar doet toch een beetje denken aan "Lawrence of Arabia" is toch ook wel weer stoer.

  • 19 December 2011 - 13:14

    Olav Versloot:

    Militaristisch, ach... hier viel het nog mee! Maar dat was dan ook precies de reden waarom ik er niet veel zin in had.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Olav

Actief sinds 17 April 2011
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 135818

Voorgaande reizen:

16 Juni 2011 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: