Update 25 - Zaterdag 4 augustus 2012 - Weer thuis. - Reisverslag uit Doha, Qatar van Olav Versloot - WaarBenJij.nu Update 25 - Zaterdag 4 augustus 2012 - Weer thuis. - Reisverslag uit Doha, Qatar van Olav Versloot - WaarBenJij.nu

Update 25 - Zaterdag 4 augustus 2012 - Weer thuis.

Blijf op de hoogte en volg Olav

05 Augustus 2012 | Qatar, Doha

Update 25 – Zaterdag 4 augustus 2012 – Weer thuis.

Vijf weken vakantie, dikke maand in Nederland: drie logeeradressen, één camping, één hotel in Berlijn, drie dierentuinen, 6 boeken (goed voor rond de 2000 bladzijden). Tijd om weer naar huis te gaan.

Sinds gisteren ben ik weer thuis. Ik wel, de rest helaas nog niet. Niet dat ik ze niet nog een maandje vakantie gun, maar ik was zelf liever samen naar huis gegaan. Aan de andere kant: het is hier blafheet, het is Ramadan dus er is niets te doen voor ze omdat alles dicht is en al hun vriendjes en vriendinnetjes zijn naar Europa. Dan is het een stuk handiger om in Nederland te blijven. Lekker in de regen enzo. Gisteravond ben ik weer thuis gekomen na een hele rustige vlucht met een vliegtuig dat eigenlijk maar voor driekwart vol zat. De stoel naast mij was in ieder geval vrij, waardoor ik flink ruimte had om mijn troep te droppen. De stoel daarnaast was ook vrij, dus ik hoefde me ook niet druk te maken dat daar iemand er last van zou hebben. De vierde stoel was helaas wel bezet anders kon ik gaan liggen, drie stoelen is daar niet genoeg voor. Aan de andere kant: het is een dagvlucht, dus slapen is ook weer niet echt nodig. Ik heb me vermaakt met mijn boek, heb een dikke 300 bladzijden gelezen. Nog 100 te gaan! Van de 714.

Rustige vlucht dus en bij aankomst heb ik in de bus naar de douane verbaasd om mee heen zitten kijken: ik was nog nooit met daglicht aangekomen en heb dus voor het eerst het vliegveld kunnen bekijken. Duurde alleen even voordat ik dat door had. Bij de douane was het niet echt druk en werden we er in recordtijd doorheen gejast. En dat ook nog eens met één en al vriendelijkheid. Moet wel door de Ramadan komen: ten eerste doen ze dan hun uiterste best om maar te laten zien hoe goed (lees: vroom!) ze wel niet zijn. Daarnaast ook een minder verheven reden: het was net na 6 uur en om vijf voor half zeven liep de vastentijd af. Ze wilden dus ook gewoon op tijd klaar zijn om te kunnen eten. Die Ramadan heeft dus ook voordelen! Bagage was er snel en ik had een koffer vol met rottigheid mee naar binnen kunnen nemen aangezien er niemand bij de bagagecontrole stond. Honger, neem ik aan. Al met al was ik dus voor zeven uur al thuis, nadat we om even over half zes geland waren. Ik noteer het als een nieuw snelheidsrecord.

Thuis aangekomen viel vooral de zand en het stof op. In huis dan. Toen we net weg waren heeft er een dag of drie een flinke zandstorm gewoed en daar zag ik nu na vijf weken de gevolgen van: de vloer en de meubels zitten onder een flinke laag zand en stof. Vooral beneden, maar ook boven het één en ander. Ik ben aan het proberen om een schoonmaakploeg hier te krijgen om alles weer toonbaar te krijgen, maar er neemt niemand op. Zal ook wel weer door de Ramadan komen. We willen het nu één keer helemaal goed laten doen, dan kunnen we zelf de boel onderhouden. Met wat hulp van onze eigen schoonmaker, natuurlijk. Dat wel. Het kan ook te gek. Verder viel vooral de temperatuur in huis op: bloedheet. De airco’s hebben natuurlijk vijf weken lang uitgestaan, maar de ventilatoren die in de douches en de wc zitten hebben wel aangestaan. En dus vijf weken lang warme lucht naar binnen hebben staan blazen. Doen we volgend jaar anders. Boven was de temperatuur vrij vlot weer op een draaglijk niveau, maar toen ik naar bed ging was ik blij dat ik niet beneden sliep. Daar heeft het tot vanmorgen geduurd om af te koelen, waarbij de keuken, trap en gang boven de meeste tijd nodig hadden om af te koelen. Ik heb even gedacht dat we daar vloerverwarming hadden.

Niet alleen binnen was het warm trouwens, toen ik uit het vliegtuig kwam wist ik weer dat ik in het Midden Oosten woon. Vanavond was het ook bloedheet, ik ben even naar Qatar Sports Club geweest om wat handjes te schudden en na 10 minuten kon ik mijn shirt uitwringen. En dan is het negen uur ’s avonds.

Echt werken begint pas morgen weer, maar ik voelde me verplicht om hier ook even langs te gaan omdat dit verder waarschijnlijk de komende week niet meer gaat lukken. Morgen gaan we echt weer gas geven en mag ik weer achter mijn bureau gaan zitten. Ik maak me niet zoveel zorgen of die er nog staat, dat zal wel goed komen. Zal me dan eerst maar eens laten bijpraten, dan de echte en elektronische post wegwerken en een begin maken met de planning voor de komende weken. De dagen zijn kort op dit moment vanwege de Ramadan: we werken van 10 tot 3 en dan ’s avonds naar Al Rayyan voor de eerste keer dit seizoen.

Alleen thuis is dus ook alleen aan de huishoud. Vanmorgen dus eerst de was die ik meegenomen heb, vervolgens boodschappen doen en koken. Schoonmaken heb ik een beetje gedaan, helemaal is op dit moment geen beginnen aan. Ging verder allemaal prima, ware het niet dat ik volgens traditie weer eens veel te veel rijst gekookt heb, de tomaten per ongeluk weggooide toen ik ze gesneden had en ik vergeten was om groenten voor door de paella mee te nemen. Gezien de hoeveelheid rijst die er nog is denk ik dat ik later deze week nog wel een keer iets met een tandoori of een kormasausje maak ofzo.

En de vakantie zelf? Da’s een uitgebreid verhaal en het is al kwart over één dus ik wil wel naar bed zo langzamerhand. Zal het kort houden.

We zijn begonnen met logeerpartijen bij de opa’s en oma’s, waarbij Karin nog een aantal dagen cursus had. In die dagen hebben Tom, Nina en Sara zich heerlijk laten verwennen door de opa’s en oma’s en ben ik op tienertoer door Nederland en (vooral) Amsterdam gegaan. Daarna nog een paar dagen bij mijn ouders om alles voor het kamperen in orde te maken en vervolgens twee weken op camping de zeven linden in Baarn. Omdat onze kampeerspullen (afgezien van de tent) in de opslag liggen hebben we de caravan van mijn ouders geleend en hebben we daar twee weken in gebivakkeerd. In die twee weken hebben we ook nog de verjaardagen van Tom en mij gevierd en verder vooral op en rond de camping gerommeld. De kinderen werden een paar keer per dag zoet gehouden door het animatieteam (diep respect, je zult toch maar zo je geld moeten verdienen en dan ook nog doen alsof je het leuk vindt…) en daarbuiten flink wat dingen in de omgeving gedaan. Kasteel bezoek, dierentuin van Amersfoort, pannenkoeken eten, zwemmen, dat soort vakantiedingen. Ik kreeg van mijn schoonouders nog twee overnachtingen in Berlijn cadeau, dus na die twee weken zijn we met z’n tweeën nog drie dagen naar Berlijn geweest. Heerlijk. Na terugkomst uit Berlijn was het alweer tijd om te pakken en ondertussen ben ik dus alweer thuis. Ik zal van de week de nodige foto’s op facebook zetten, ga nu echt naar bed.

O ja, en als laatste: GEFELICITEERD, DOLF!!

Tot Snel!
Olav

  • 05 Augustus 2012 - 02:01

    Guido:

    WELKOM THUIS
    Werkze

  • 18 Augustus 2012 - 21:44

    Andries:

    Hel Olav,

    Leuk verhaal, erg leuk om te lezen...! Spreek je snel......:)

    Hoppas att din familj kommer snart till dig, ha det så bra!! (google maar, als het nodig is)

    Andries

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Olav

Actief sinds 17 April 2011
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 135809

Voorgaande reizen:

16 Juni 2011 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: